STADIONCERTIFIKAT
For atletikanlæg etableret før 1. januar 2003 skal der foreligge et IAAF Class
II certifikat
For atletikanlæg etableret efter 1. januar 2003 skal der foreligge et IAAF
Classs I certifikat
UDVALGTE REGLER OG BESTEMMELSER
Assistance under konkurrence
Følgende former for assistance er ikke tilladt:
a) I
løb er pace ikke tilladt, såfremt det udføres af en person, der ikke
deltager i det pågældende løb,
eller af en løber der er blevet, eller er ved at blive, overhalet med en
eller flere omgange. Det samme gælder for pace der udføres med en eller
anden form for teknisk udstyr.
b) Besiddelse,
eller brug, i konkurrenceområdet af video- eller kasetteafspiller, radio,
CD-afspiller, radiosender, mobiltelefon eller lignende teknisk udstyr.
|
|
En deltager der under en konkurrence yder,
eller modtager, ulovlig assistance inden for konkurrenceområdet, skal af
øvelseslederen advares om, at han i gentagelsestilfælde vil blive
diskvalificeret fra den pågældende konkurrence. Såfremt han efterfølgende
bliver diskvalificeret, skal ethvert resultat, der forudgående er opnået i
den igangværende øvelse, annulleres. Resultater opnået i tidligere runder i
den samme, eller en anden øvelse, og ved det samme stævne – f.eks i en
kvalifikationskonkurrence, eller indledende heat – vil dog fortsat være
gyldige.
|
|
Følgende former for assistance er tilladt:
a) Kommunikation mellem en deltager og dennes træner, når
sidstnævnte befinder sig uden for konkurrenceområdet (uden for
barrieren/banden). For at muliggøre en sådan kommunikation, uden at den
forstyrrer afviklingen af konkurrencen, bør der reserveres plads til
deltagernes trænere på tilskuerpladserne tæt på konkurrence- stederne for
alle øvelser, bortset fra
løbeøvelser.
b)
Medicinsk undersøgelse/behandling og/eller fysioterapi,
som skønnes nødvendig for at en deltager, som befinder sig i
konkurrenceområdet, kan deltage eller fortsætte med at deltage i
konkurrencen. En sådan undersøgelse/behandling kan gennemføres:
enten i konkurrenceområdet af medicinsk personel, som er udpeget af
stævnearrangøren og forsynet med særlig identifikation, eller i særligt etablerede behandlingsområder uden for
konkurrenceområdet, hvor undersøgelse/behandling kan udføres af et holds
eget, akkrediterede medicinske personel.
I intet af ovennævnte tilfælde må behandlingen forsinke afviklingen af den
pågældende øvelse, eller bevirke at rækkefølgen i den pågældende deltagers
forsøg ændres.
En medicinsk behandling som anført foranstående, der udføres af andre end
ovennævnte personel, enten under konkurrencen, eller lige før konkurrencen,
men efter at deltageren har forladt call room, vil være at betragte som
ulovlig assistance.
|
MELLEMTIDER
|
Mellemtider og uofficielle vindertider må oplyses af arrangøren (speaker
og/eller tidsdisplay), men må i øvrigt ikke opgives til deltagerne af
personer på inderkredsen, med mindre det på forhånd er blevet godkendt af
lederen for løb.
|
PROTESTER
|
Protester vedrørende uoverensstemmelser, der
opstår under en konkurrences afvikling, skal indgives senest 30 minutter
efter at konkurrencens resultat er offentliggjort.
|
|
Arrangøren er ansvarlig for at tidspunktet
for resultaters offentliggørelse registreres.
|
|
Enhver protest skal i første omgang
forelægges den aktuelle øvelsesleder mundtligt, enten af deltageren eller
af en leder der optræder på dennes vegne.
Såfremt en deltager, der er blevet dømt for tyvstart, umiddelbart
herefter afgiver en mundtlig protest, kan starteren tillade, at den
pågældende starter ”under protest”. En sådan protest kan dog ikke
accepteres såfremt tyvstarten er registreret af et IAAF-godkendt tyvstartsapparatur, med
mindre starteren vurderer, at apparaturets informationer er indlysende
forkerte.
I forbindelse med anvendelsen af et IAAF-godkendt tyvstartsapparatur, kan
der evt. afgives protest mod at starteren fejlagtigt ikke har tilbagekaldt
starten. En sådan protest kan kun afgives af, eller på vegne af, en
deltager som har fuldført løbet. Hvis protesten godkendes skal de deltagere
diskvalificeres som tyvstartede, og som ville være blevet diskvalificeret
såfremt starten var blevet tilbagekaldt. Uanset om der er anvendt et
tyvstartsapparatur eller ej, er det under alle omstændigheder tilladt at
protestere og appellere.
Såfremt der, i en hvilken som helst øvelse,
indtræffer omstændigheder der, efter øvelseslederens vurdering,
retfærdigvis kræver at en øvelse, eller en del af en øvelse, bør gå om, kan
han erklære øvelsen for ugyldig og afgøre om den skal gennemføres igen den
samme dag, eller på et senere tidspunkt.
|
|
Øvelseslederen kan afgøre protesten eller
henvise den til overdommeren/-juryen. Hvis øvelseslederen afgør protesten,
kan afgørelsen appelleres til overdommeren/juryen. Dette skal ske senest 30
minutter efter, at øvelseslederen har meddelt sin afgørelse. Foruden de
involverede personer kan overdommer/jury tage hensyn til anden relevant
information, herunder videooptagelser.
|
|
En indankning for overdommeren/juryen skal
foretages skriftligt og på deltagerens vegne være underskrevet af en
ansvarlig leder, ligesom der skal medfølge et depositum på kr. 250,- (100
dollar i internationale konkurrencer).
|
|
Hvis protesten findes uberettiget fortabes
depositummet til fordel for arrangøren.
|
|
Overdommeren/juryens afgørelse kan ankes til DAFs Appeludvalgsenest 14 dage efter.
|
|
Protest mod en idrætsudøvers adgang til start
i en konkurrence eller et stævne skal indgives før konkurrencen og afgøres
inden dennes begyndelse.
|
En protest bør i første omgang afgives mundtligt af deltageren, eller en
leder, overfor lederen af den pågældende øvelse, eller anden relevant dommer.
Afvises protesten kan der appelleres skriftligt til juryen efter gældende
regler.
Hvis der protesteres som følge af, at et forsøg i kast eller horisontale
spring underkendes, bør længden altid måles for alle eventualiteters skyld.
Sko
Deltagerne må uden videre skifte sko - type og mærke - i løbet af et stævne.
I længdespring (men ikke trespring) gælder den samme begrænsning for sålens
tykkelse som i højdespring.
Der er ingen begrænsning for størrelsen af producentens navn/logo på skoene.
LØB
Forhindringsløb
Den eneste forskel på mændenes og kvindernes forhindringsløb er højden på
bommene, og det er således helt den samme vandgrav, med den samme vanddybde,
der skal anvendes.
Kegler
Hvor det er nødvendigt, midlertidigt at fjerne dele af sargen, skal der
placeres kegler på den hvide afgrænsningslinie således, at yderkanten af
keglens fod falder sammen med den kant af den hvide linie, der er nærmest
løbebanen. Den indbyrdes afstand må ikke overstige 4,00 m.
Keglernes højde skal minimum være 20 cm
Så snart det er muligt skal sargen genetableres.Vindmåler En
vindmåler skal være certificeret af IAAF, og nøjagtigheden skal attesteres af
en relevant, national kontrolautoritet således, at alle målinger kan
relateres til nationale og internationale målestandarder.
Starteren
I alle løbeøvelser skal starteren placere sig således, at han har bedst
muligt udsyn til alle deltagere, men må derudover placere sig, hvor han selv
finder det bedst, herunder også bag løberne i 100m og 110m hæk.
Såfremt der ikke anvendes højttalere ud for de enkelte deltagere, er det
vigtigt, at starteren i fbm. 4x400 m og 400 m placerer sig med så vidt muligt samme
afstand til alle deltagere.
Tyvstart
Der tillades kun én tyvstart pr. løb, uden at den, eller de, løbere der
tyvstartede bliver diskvalificeret. Enhver deltager, der herefter tyvstarter,
skal diskvalificeres.
I mangekamp skal en deltager diskvalificeres, såfremt han er ansvarlig for to
tyvstarter i ét løb.
Her er det altså, som hidtil, den enkelte persons forseelse(r), det drejer
sig om.
Det skal også betragtes som tyvstart såfremt starteren vurderer at en
deltager:
a) ikke efterkommer kommandoerne inden for en rimelig tid
b) efter kommandoen "På pladserne" forstyrrer andre deltagere med
støj eller på anden måde. Hvis en tyvstart ikke skyldes nogen deltager,
skal der ingen advarsel gives, og der skal vises et grønt kort til alle
deltagerne. Omgangstæller
Tallene skal skiftesumiddelbart, når den førende løber kommer ind på opløbssiden.
Når der ringes med klokken for at markere, at løberne går ud på sidste
omgang, skal dette ikke kun gøres for de førende løbere, men også for de
efterfølgende.
800 m
I internationale matcher (landskampe) kan de deltagende, nationale forbund
træffe afgørelse om ikke at anvende inddelte baner.
I alle internationale arrangementer, bortset fra mesterskaber, er det tilladt
at lade to deltagere starte på hver bane, eller at benytte samlet start bag
en buet startlinie.
Indløbslinien skal i hver ende markeres med et flag på en stang, som er
minimum 1,5 m
høj, og som er placeret uden for løbebanen, 30 cm fra den nærmeste
banemarkeringslinie. For at hjælpe deltagerne på 800 m (og 4x400 m) med at
identificere indløbslinien, skal der placeres små kegler eller prismer (5 cm x 5 cm) med en højde på max. 15 cm, og så vidt muligt
udført i en anden farve end banemarkeringslinierne og indløbslinien.
Keglerne/prismerne skal placeres på banemarkeringslinierne, umiddelbart før
indløbslinien krydser disse. Spring
Højde- og
stangspring
Tværsnittet på overliggernes endestykker skal være halvcirkelformet, eller
være udformet således, at den øvre del er en del af en cirkel, der er lig
med, eller større end, en halvcirkel, og hvor den eneste flade del er
undersiden af endestykket.
Højdespring Springstøtternes udliggere, som skal bære overliggeren,
skal vende mod hinanden. De skal være fast forankret på springstøtterne
således at de ikke kan bevæge sig når der springes. Overliggeren skal hvile
på udliggerne på en sådan måde, at den let falder ned - fremad eller bagud -
hvis den berøres af deltageren.
Udliggerne skal være
placeret i samme højde over afsætsområdet, målt umiddelbart under
overliggerens endestykker.
Til hjælp ved
afgørelsen af om deltageren under tilløbet berører området bag det lodrette
plan gennem den side af overliggeren, der er nærmest tilløbet, skal der etableres en hvid 5 cm bred linie (tape eller
lignende), mellem punkter placeret 3 meter ud fra hver springstøtte. Liniens
nærmeste kant skal flugte med det lodrette plan gennem den nærmeste kant af
overliggeren Såfremt dommeren skønner,
at overliggeren er faldet ned udelukkende pga. en udefra kommende påvirkning
(f.eks. et vindstød), skal forsøget godkendes, såfremt deltageren har
passeret overliggeren uden at berøre den.
I andre tilfælde, hvor overliggeren er faldet ned, udelukkende pga. en udefra
kommende påvirkning, skal deltageren have et nyt forsøg. Såfremt der er
hældning på tilløbsbanen skal landingsområdet være placeret således at
tilløbet er ”op ad bakke”. Stangspring Længden på udliggerne på springstøtterne må maksimalt være 55 mm. Overliggeren må kun flyttes i retning mod landingsområdet, og kun
således, at kanten af overliggeren nærmest tilløbet placeres i området
begrænset af bagkanten af isætningskassen og indtil 80 cm derfra i retning
af landingsområdet. Til
hjælp ved afgørelsen af om deltageren under tilløbet berører området bag det
lodrette plan gennem toppen af isætningskassens bageste afgrænsning, skal
der etableres en hvid 1 cm
bred linie (tape eller lignende), der anbringes vinkelret på tilløbsbanen, på
niveau med bagenden af isætningskassen og således, at den nærmeste kant
flugter med den nærmeste, øverste kant af isætningskassen bagside. Linien
skal forlænges til begge sider, på overfladen af landingsområdet, så langt
som til ydersiden af springstøtterne.
Længdespring/trespring Et spring er overtrådt såfremt deltageren i afsættet berører området mellem
afsætslinien og landingsområdet. Det er altså tilstrækkeligt, at springeren f.eks. med spidsen af en pig berører
området, men der behøver ikke at blive efterladt et synligt mærke. Omvendt er
der ikke nødvendigvis overtrådt, selv om den forreste del af skoen rager ud
over afsætslinien, det er alene den eventuelle berøring, der er afgørende. Ofte vil det være umuligt for en siddende eller stående dommer at konstatere,
om der er sket en berøring eller ej, og reglen giver gang på gang anledning
til uheldige, og, for de fleste, uforståelige situationer, noget som desværre
fortsat vil være et problem Er der et mærke i voksen, skal der naturligvis dømmes overtrådt, men det er
fortsat muligt også at dømme overtrådt, selvom der ikke er et mærke, jf.
ovenstående, omvendt kan foden også fortsat passere afsætslinien, uden at der
er overtrådt.
Afsætsplanken skal være udstyret med et indikatorbræt,
som skal være udført i en anden farve end afsætsplanken, og hvis overside
skal være hævet 7 mm
(+/- 1 mm)
over afsætsplanken. Kanten på indikatorbrættet nærmest tilløbet skal være
forsynet med et vokslag som skråner væk fra afsætslinien i en vinkel på 45
grader, og som fra overkanten strækker sig ca. 10 mm ind på
indikatorbrættets overkant i hele dets længde. Trespring
Det betragtes ikke som en fejl hvis en deltager under hinket eller skridtet
berører tilløbsbanen uden for det område, der er begrænset af de hvide
linier.
Kast
Øvelseskast og opvarmningskast i forbindelse med konkurrencer bør altid
foregå under opsyn af lederen af den pågældende konkurrence.
Forud for hvert kast bør en kastedommer kontrollere, at redskabet er forsynet
med redskabskontrollens mærke.
Kastevinklen for hammer- og diskoskast samt kuglestød skal være 34,92 grader.
Hammerkast
Det bør markeres på underlaget med tape eller lign., hvor hhv. højre og
venstre vinge på kasteburet skal stå, når de er lukket for – den nærmeste
kant af nettet skal være 1,12
m fra kastevinklens midterlinie. Dette for at sikre
korrekt og ensartet placering samt hurtige skift.
Når det drejer sig om en kaster der roterer mod uret skal venstre vinge - set
fra kasteringen - lukkes for, og omvendt.
Mangekamp En deltager skal diskvalificeres i den pågældende øvelse, hvis han har to
tyvstarter.
For anerkendelse af mangekampsrekord må rygvinden i de relevante øvelser ikke
overstige 4 m/sek i nogen af øvelserne. Alternativt må den gennemsnitlige
rygvind ikke overstige 2m/sek (vindhastigheden i de relevante øvelser adderes
og divideres med antal øvelser).
Checkliste - International Meetings Advertising 1.
Type of meeting o
infield o
clothing o
number bibs o
Marshall Call Room 1.
Control o
clothing o
bags (incl. contents) Tape (strong and sticky) Implements
Athletes own implements
IAAF approved implements
IAAF certified implements
Control
equipment
marking
receipts
Jumping events 1.
Measurement o
scientific measuring
apparatus o
steel tape o
fibreglass tape o
certificates 2.
Landing beds o
size o
advertising 3.
Markers for Runways 4.
Wind socks 5.
Trial Clocks/Yellow
flags 6.
Wind measurement
equipment o
position 20 m from take off (line) o
measuring points: LJ 40 m - TJ 35 m Running Events 1.
Photofinish/Timing
equipment o
number of cameras o
official camera o
certificates o
hand timing 2.
False start control
apparatus o
starting blocks 3.
Lane-Loudspeakers 4.
Wind measurement
equipment manual/automatic o
position 50 m from finish line 5.
Flags and
prisms/cones at breakline (800
m and 4x400 m) 6.
Kerb and cones 7.
Drinking stations 8.
Track marking for
hurdles 9.
Heats - qualification
10.
Umpires o
yellow flags Throwing events 1.
Throwing cage -
movable panels (HT) 2.
Measurement o
scientific measuring
apparatus o
steel tape o
fibreglass tape o
certificates 3.
Indicators - best
throw of each competitor 4.
Windsocks Results 1.
Main scoreboard 2.
Event Scoreboards o
electronic o
manual 3.
Result system o
computerised -
infield o
manual 4.
Official announcement
time o
protests (access to
photofinish pictures before filing a protest) 5.
Jury of appeal o
jury room o
video recordings 6.
Record application
forms o
World o
Area Doping Control 1.
Facilities o
rooms/toilets 2.
sampling material 3.
information signs 4.
doping officials o
doping stewards 5.
Notice to athletes o
IAAF o
other 6.
Doping control forms o
IAAF o
other 7.
Drinks 8.
Refrigerator(s) Media 1.
Press facilities o
fax/phone
TV Information 1.
Announcer - languages
2.
Programme - list of
participants 3.
Score Board -
central/events 4.
Final list of results Medical service 1.
Doctor 2.
First Aid 3.
Ambulance 4.
Physiotherapist 5.
Massage couches Meetings 1.
Technical Meeting 2.
Press Conference 3.
Banquet/Reception Various 1.
Marshals 2.
Infield Photographers
etc o
Bibs - advertising 3.
Opening Ceremony 4.
Closing Ceremony 5.
Victory Ceremony 6.
Warming up facilities
7.
Implements, hurdles,
throwing cage 8.
Assistance to
athletes Dopingkontrol Lokaler og faciliteter til dopingkontrol
Der skal anvendes to lokaler som er i indbyrdes forbindelse, og som har én
fælles indgang.
Fra det ene lokale (dopingkontrolrummet) skal der være direkte adgang til et
toilet, som skal være så stort, at der er god plads til både en aktiv og en
kontrollant.
I det andet lokale (venterummet) skal der være behagelige stole samt et
køleskab med et passende antal øl og diverse vand, som skal være forsynet med
kapsler eller skruelåg. Instruks for
Doping Stewards (DS) Udvælgelse og indkaldelse til kontrol
Udvælgelsen sker forud for konkurrencerne ved, at der udvælges bestemte
øvelser og bestemte placeringer, og personerne vil således først være kendt
efter de pågældende øvelsers afslutning.
Forud for de aktuelle øvelser vil DS få udleveret formularen "Notice To
Athletes", udfyldt med de nødvendige informationer. Idet DS dog skal
forsyne formularen med det tidspunkt, forinden hvilket deltageren skal have
meldt sig ved dopingkontrollen, hvilket vil sige en time efter det tidspunkt
hvor den pågældende modtager meddelelsen.
Der udpeges mandlige DS`er i mændenes øvelser og kvindelige DS`er i
kvindernes øvelser.
Umiddelbart efter øvelsens afslutning skal DS - så diskret som muligt -
henvende sig til den pågældende deltager, præsentere denne for formularen,
og, så vidt muligt, også oplyse mundtligt, hvad det drejer sig om. Deltageren
skal udfylde den nederste del med sit navn og sin nationalitet i
blokbogstaver, samt med underskrift.
DS beholder forsiden og deltageren får udleveret kopien.
Det kan desuden forekomme, at dopingkontrollen ønsker en deltager testet,
eller at et af de deltagende lande ønsker en test foretaget i fbm. en
national rekord. Proceduren er i princippet den samme, men udvælgelsen vil så
først ske efter, at øvelsen er afsluttet.
Husk skriveunderlag og kuglepen.
Ledsagelse og overvågning
Herefter, og lige indtil det øjeblik, hvor deltageren har meldt sig ved en af
dopingkontrollanterne i selve dopingkontrolrummet, skal DS forblive i
umiddelbar nærhed af deltageren, helt uanset hvor denne bevæger sig hen, og
hele tiden iagttage hvad denne foretager sig, altså også i forbindelse med
eventuelt bad eller toiletbesøg.
Såfremt noget forekommer usædvanligt, skal DS notere sig dette. Eksempelvis
at deltageren: - indtager noget der kan ligne
medicin
- modtager noget fra, eller
afleverer noget til, andre personer
- forsøger at anbringe noget på
eller i sin krop
- foretager omklædning i
usædvanligt omfang
I givet fald skal dette meddeles til dopingkontrollanterne. DS skal ikke gribe ind i, hvad deltageren
foretager sig, medmindre dette på nogen måde kan hindre DS i at opfylde sin
overvågningspligt.
Det er tilladt deltageren at lade en leder og/eller en tolk ledsage sig
til dopingkontrollen. DS skal naturligvis behandle de pågældende
venligt og korrekt, men i øvrigt henvise alle spørgsmål til dopingkontrollen,
bortset fra relevante spørgsmål om tid og sted etc. DS m ikke lade sig
distrahere af ledsagerne, og skal venligt, men absolut myndigt, afvise
handlinger eller protester, som kan have indflydelse på overvågningen. Procedure i kontrolområdet Når deltageren har meldt sig ved, og fået kontakt med, en af
dopingkontrollanterne, forbliver DS ved den pågældende, og ledsager denne til
ventelokalet. Såfremt der allerede opholder sig en DS i ventelokalet, kan en
af DS`erne eventuelt varetage den videre overvågning, under forudsætning af,
at alle deltagere der opholder sig i lokalet fortsat kan overvåges fuldt
forsvarligt. I den forbindelse skal det huskes, at hver
enkelt deltager skal ledsages af en DS, såfremt den pågældende forlader
lokalet af en eller anden grund, og det skal huskes, at det stadig skal være
en af samme køn som den pågældende deltager. Deltageren må i øvrigt kun
forlade dopingkontrolområdet, såfremt der opstår helt specielle
omstændigheder, og da kun efter aftale med en dopingkontrollant.
Overvågningen slutter først, når selve dopingkontrollen er overstået, og
dette er godkendt af en dopingkontrollant.
Den eller de DS`er der opholder sig i ventelokalet, skal også sørge for at
ingen uvedkommende får adgang til lokalet. Særlige omstændigheder
Såfremt en deltager ikke nøje følger ovenstående procedure, eller nægter at
følge den, eller på nogen måde hindrer DS i at udføre sin opgave, eller der
på anden måde opstår problemer, skal DS så vidt muligt tage den pågældende
med hen til en dopingkontrollant, eller, hvis dette ikke kan lade sig gøre,
så vidt muligt forblive ved den pågældende, og ved hjælp af andre officials
sørge for, at en dopingkontrollant og/eller den teknisk delegerede bliver
tilkaldt, som så vil være ansvarlig for det videre forløb. Det skal på forhånd afklares, hvorledes der skal forholdes,
såfremt der, i fbm. en placering der er udtaget til kontrol, forekommer dødt
løb.
Hvis en deltager, der er udtaget til kontrol, skal starte i en anden øvelse
senere samme dag, venter man med at kontakte ham, til denne øvelse er
afsluttet. I den forbindelse skal man, så vidt det er muligt, være opmærksom
på eventuel deltagelse i stafetløb.
Legitimation
DS skal udstyres med et akkrediteringskort, hvoraf funktionen fremgår. Kortet
skal give adgang over alt på og ved stadion.
Redskaber,
rekvisitter og faciliteter Løb Løbebanen Kegler Højde: min. 20 cm,
indbyrdes afstand: max. 4,oo m - passende antal til brug, hvor sargen
fjernes. Skal retableres så snart det er muligt, og der bør afsættes en
person til at overvåge keglernes placering hhv. sargens retablering. Keglerne skal placeres på den hvide afgrænsningslinie således, at yderkanten
af keglens fod falder sammen med den kant af den hvide linie, der er nærmest
løbebanen. Vindmåler Placeres på inderkredsen, på opløbsstrækningen, max. 2,00 m fra inderste
afgrænsning af bane 1,50 m
før målstregen og i en højde af 1,22 m.
Mekaniske vindmålere bør være forsynet med en passende beskyttelse, som
reducerer eventuelle påvirkninger fra sidevind. Når der anvendes rør, bør
længden på begge sider af måleinstrumentet være mindst det dobbelte af rørets
diameter.
Omgangstæller
Ved længere løb skal deltagere, der er overhalet med en eller flere omgange,
tydeligt have vist det aktuelle resterende antal omgange på et skilt, enten
ved hjælp af håndholdte skilte, hvor tallet kan ændres, eller med fortrykte,
håndholdte skilte. I begge tilfælde skal man sørge for at der er et
tilstrækkeligt antal.
Normalt vil det være bedst at officials med håndholdte skilte går ind på løbebanen
udefra (dels for at undgå trængsel omkring den faste rundetæller, dels fordi
der er et bedre overblik udefra), når det aktuelle skilt skal vises, og
tydeligt markerer det over for den løber, det drejer sig om. Tallet på den faste rundetæller skiftes, umiddelbart når den førende løber kommer ind
på opløbsstrækningen.
Tidsdisplay
Placeret ved målstreg og ved 200
m start, og/eller evt. på resultattavle.
Omgangsklokke. Der skal ringes for alle løbere der går ud på sidste omgang.
Banemarkeringskasser Med tyvstartmarkering og evt. højttaler samt transportvogn til kasserne
og startblokkene. Indløbslinie
Markering af indløbslinie for 800
m og 4 x 400
m (samt 4x200m når hele distancen ikke løbes på bane).
2 flag, højde min. 1,50 m.
Eventuelt kan suppleres med små kegler eller "prismer" (5cm x 5 cm og max. 15 cm høje) i en anden
farve end indløbslinien, der placeres umiddelbart før krydset mellem
banelinierne og indløbslinien.
Tape
8 ruller gul tape ved skiftestederne til markering på løbebanen, kun 1 stk.
pr. deltager, max. 5 cm
x 40 cm.
Deltagerne må bruge egen tape, men ikke kridt eller lignende.
Væskepost Ved løb fra og med 5.000
m bør der i meget varmt vejr placeres en væskepost
midt for langsiden modsat opløbssiden, bestående af 2-4 borde, 1-2 på
inderkredsen tæt på bane 1, 1-2 på bane 3 eller 4 afhængig af forholdene. På
bordene baljer med vand og svampe, samt plastickrus med vand - selvbetjening
og betjening.
Pga. dopingproblematikken bør eventuelt anvendes små, lukkede plasticflasker
med vand, i stedet for krus.
Hække
Det nødvendige antal hække + reserve.
Vogne til transport af hække.
Hækkene skal placeres således, at den side af overliggeren der er nærmest
startlinien, flugter i lodret linie med den markering på banen, der angiver
den korrekte afstand fra startlinien.
Der bør forefindes hække på opvarmningsområdet.
Hækkene bør være forsynet med afmærkninger forneden på hækkene, der tydeligt
angiver, hvor hækkene skal stå i forhold til mærket på løbebanen (markering
på hækkens fødder placeret i det lodrette plan under den side af
overliggeren, der er nærmest startlinien).
Forhindringsløb
Kontroller at vandspejlet har den korrekte længde.
Forhindringsbomme:
Det nødvendige antal, med den nødvendige højde (evt. indstillelige).
Vogne til transport af bomme.
Den bom løberne passerer først bør være 5,00 m lang.
Bommen ved vandgraven skal have en længde, der svarer til vandspejlets
bredde, som må være min. 3,64
m og max. 3,68 m. Bommen skal stå urokkeligt fast.
De flytbare bomme skal placeres således, at bommenne rager 30 cm ind over inderbanens
inderste afgrænsning.
START OG FINISH Elektrisk tidtagning Der skal forefindes to fuldautomatiske tidtagningsanlæg, som er installeret
helt uafhængigt af hinanden, og som får strømforsyning fra hver sin fase.
Anlæggene skal være af en type, som er godkendt af IAAF. Deres nøjagtighed
skal være testet inden for de seneste fire år forud for konkurrencen, og der
skal foreligge en skriftlig bekræftelse på dette.
Kontrol af tidtagningsanlæg:
Kontroller at de sorte firkanter på målstregen sidder lige i krydset mellem
baneafmærkningen og målstregen.
Står kameraerne rigtigt?
Kontroller i objektivet, om kameraet er rettet nøjagtigt ind på mållinien.
Kameraerne skal stå fast og solidt, så vidt muligt fastgjort til underlaget.
Zero test
Kontroller at systemerne starter samtidigt med skuddet ved at affyre
startpistolen direkte på mållinien (husk at beskytte kunststofbanen).
Registreringen af tiden skal starte samtidigt med skuddet, og følgelig
samtidigt på begge anlæg.
Gangkontrol
Kontroller at begge kameraer fungerer samtidigt ved at affyre startpistolen
og derefter lade systemerne køre i ca. 5 min., hvorefter der gennemføres en
prøvepassage af mållinien. De registrerede tider sammenlignes.
Aflæsning - kontroller at bemandingen aflæser billederne korrekt (torso).
Startblokke
6/8 startblokke + evt. reserve. Om muligt med indbygget tyvstartregistrering
og højttaler.
Startpistoler
Starter/recall starter(e), transducere etc.
Der bør være 2 recall startere ved 200m og 400m.
Podium til starter
Skal være let at flytte med. Evt. skammel eller stige.
Lodtrækningsnumre - evt.
Tidtagertrappe - evt.
Stopure - evt.
Gule flag til banedommere.
Depecher.
Kurve til overtrækstøj. Spring Højdespring
Overliggere.
Målepind.
Vindpose.
Tilløbsmarkeringer (sko eller lign. bør ikke tillades anvendt).
Tidsur som tydeligt viser sekunder. Gult flag til markering af, at der
resterer 15 sekunder.
Resultattavle.
Evt. separat tavle med angivelse af springhøjde.
Rødt og hvidt flag.
Skamler/stiger til brug ved oplægning af overligger.
Hvid tape til markering af afgrænsningen af området bag det lodrette plan
under overliggeren. Stangspring Overliggere
Gafler til oplægning af overliggere.
Målepind.
Vindpose
Tilløbsmarkeringer (sko eller lign. bør ikke tillades anvendt).
Tidsur som tydeligt viser sekunder. Gult flag til markering af, at der
resterer 15 sekunder.
Resultattavle.
Evt. separat tavle med angivelse af springhøjde.
Rødt og hvidt flag.
Stativ/bukke til springstænger.
Hvid tape til markering af afgrænsningen af området bag det lodrette plan
under overliggeren.
Elastikoverligger til opvarmningsspring.
Længde- og trespring
Planker med voks (hældning på vokslistens forkant: 45 grader).
Målebånd - helst stålmålebånd, men, bortset fra internationale mesterskaber,
er glasfiber også tilladt.
Metalpløk til placering i målepunktet.
Vindpose.
Tilløbsmarkeringer (sko eller lign. bør ikke tillades anvendt).
Tidsur som tydeligt viser sekunder. Gult flag til markering af, at der
resterer 15 sekunder.
Resultattavle.
Rødt og hvidt flag.
Kegle til markering af at tilløbsbanen er spærret.
Skilt med angivelse af længder - placeres i sikker afstand fra springgraven.
Vindmåler, placeret 20,00
m fra afsætsplanken (afsætslinien), i en højde af 1,22 m, og ikke mere end 2,00 m fra tilløbsbanen.
Mekaniske vindmålere bør være forsynet med en passende beskyttelse, som
reducerer eventuelle påvirkninger fra sidevind. Når der anvendes rør, bør
længden på begge sider af måleinstrumentet være mindst det dobbelte af rørets
diameter .
Flag eller lignende til markering af, hvor målingen skal startes. Placeres
ved længdespring 40,00 m
fra afsætsplanken (afsætslinien), og ved trespring 35,00 m fra afsætsplanken
(afsætslinien).
Kost, rive, skraber og evt. afretningsbræt.
Markering af dansk rekord/andre rekorder - eventuelt.
Kast
Kuglestød
Kugler
Målebånd - helst stålmålebånd, men, bortset fra internationale mesterskaber,
er glasfiber også tilladt.
Metalpløk til placering i målepunktet.
Kastevinkel samt kastebuer med angivelse af længder i begge sider.
Resultattavle.
Rive til udglatning af nedslagsmærker,
Rødt og hvidt flag.
Kegle til markering af at kasteringen er spærret.
Tidsur som tydeligt viser sekunder. Gult flag til markering af, at der
resterer 15 sekunder.
Kost til fejning af kastering.
Måtte til rensning af sko.
Klude til aftørring af kugler.
Positionsmarkeringer (nummerskilte) til markering af længste stød for hver
deltager - numrene bør fremgå af
programmet.
Stativ til kugler.
"Tagrende" til returnering af kugler.
Markering af dansk rekord/andre rekorder - eventuelt.
Spyd - Diskos - Hammer
Kasteredskaber
Optisk måleudstyr eller målebånd..
Prisme/metalpløk til placering i målepunktet.
Rødt og hvidt flag.
Vindpose
Resultattavle.
Kegle til markering af at kastering/tilløbsbane er spærret.
Kastebur (diskos og hammer).
Fangnet omkring landingsområdet for diskos, Kost til fejning af kastering (diskos og hammer).
Måtte til rensning af sko (diskos og hammer).
Klude til aftørring af redskaber.
Tilløbsmarkeringer (spyd) (sko eller lign. bør ikke tillades anvendt).
Positionsmarkeringer (nummerskilte) til markering af længste kast for hver
deltager. - numrene bør fremgå af
programmet.
Kastevinkler samt kastebuer med angivelse af længder i begge
sider.
Tidsur som tydeligt viser sekunder. Gult flag til markering af, at der
resterer 15 sekunder.
Stativ til redskaber.
Afspærring af landingsområde - fangnet.
Markering af dansk rekord/andre rekorder - eventuelt. Opvarmningsområde
Diverse redskaber
Målebånd
Der bør anvendes stålmålebånd, men glasfibermålebånd er tilladt.
Det målebånd der udlægges til brug for placering af positionsmarkeringer, bør
være af glasfiber, da et stålmålebånd nemt vil kunne beskadiges af
kasteredskaberne.
Redskabskontrol Balancevægt og lodder. Lodderne bør være kontrolleret af Kongelig Vejer og
Måler eller tilsvarende (attest). Derefter kontrolleres vægten ved hjælp af
lodderne.
Kontrolleret digitalvægt kan anvendes.
Kvitteringsformular til afgivelse af kvittering for afleverede redskaber.
Måleskema hvor grunden til afvisningen af et bestemt redskab anføres. Særligt
måleskema for spyd.
Kugle
Kontrol af: - Vægt
- Diameter
- måles med metalredskab
bestående af to parallelle stænger, som er fastgjort vinkelret på en
tredje stang
- Form
- skal være cirkulær over alt.
Kontrolleres ved hjælp af udskæring i metalplade
- Overfladen skal være glat
- Tyngdepunktet skal være i
centrum
- lad kuglen rulle hen ad et
plant gulv. Såfremt tyngdepunktet er korrekt placeret, vil kuglen
følge en lige linie.
Diskos
Apparatur til kontrol af diameter og tykkelse. Kontrol af: - Vægt
- Diameter
- Tykkelse
- Tyngdepunkt
- Metalkerne
- Overfladen:
- skal være jævn og glat over
alt, herunder også kanten, og overfladen på de to sider skal være ens
- når diskossen lægges på en
plan flade, og derefter vendes, skal afstanden fra diskossens kant til
underlaget være den samme.
Spyd Skydelære,
metallineal 60 cm,
redskab til kontrol af tyngdepunkt, redskab til kontrol af spidsens vinkel,
"hulplade" af slidstærkt metal til kontrol af diverse diametre,
stålmålebånd. Kontrol af: - Vægt
- Totallængde
- Tyngdepunkt
- Bevikling - placering og
tykkelse
- Spids
- Længdeprofil - ved hjælp af
metallineal
- Diameter
- umiddelbart foran
beviklingen
- umiddelbart bag beviklingen
- 150 mm fra spids
- umiddelbart bag spids
(hoved)
- 150 mm fra bagende
Hammer
Udstyr til kontrol af: - Vægt
- Totallængde
- Hovedets form - skal være
cirkelrundt over alt
- Hovedets diameter
- Hovedets tyngdepunkt
- Håndtag
- Leje og led
Springstænger
Der er tilladt bevikling både foroven og forneden på stængerne, i øvrigt uden
nogen begrænsninger.
Øvrigt udstyr mv. - Præmieskammel
- Walkie-talkies / Intercom.
- Rekordblanketter -
nationale/internationale.
- Dopingkontrolformularer - IAAF
- Højttaleranlæg - mikrofoner,
evt. trådløs til brug på inderkredsen.
- Skriveunderlag og
skrivematerialer som også kan anvendes i regnvejr.
- Lille bord + 3 stole placeres
følgende steder: længde/trespring, højdespring, stangspring, kuglestød,
spydkast.
- Bænke til deltager placeres
følgende steder: start ligeløb, tilløb
længde/trespring/stangspring/højdespring.
- Læmulighed for de aktive,
specielt ved stangspring og højdespring samt evt. for dommere -
parasoller/pavilloner.
- Kurve til overtrækstøj
ØVRIGE FACILITETER
Call Room
Der skal anvendes et rum, eller evt. et telt, af passende størrelse.
I rummet skal anbringes et eller flere borde, hvor deltagerne kan placere
deres tasker etc., når de skal kontrolleres.
Der skal forefindes et antal målebånd til brug ved kontrol af størrelsen på
reklamer etc., samt kraftig, stærkt klæbende tape til brug ved tildækning af
ulovlige reklamer.
Kontrollen bør foretages af modne personer, med et indgående kendskab til de
aktuelle regler.
Der bør være en skærm eller lign. som deltagere kan opholde sig bag, såfremt
de skal skifte tøj.
Som hovedregel samles deltagerne i call room og føres ind til
konkurrencestedet.
Doping kontrol
Der skal anvendes to lokaler som er i indbyrdes forbindelse, og som har én
fælles indgang.
Fra det ene lokale (dopingkontrolrummet) skal der være direkte adgang til et
toilet, som skal være så stort, at der er god plads til både en aktiv og en
kontrollant.
I det andet lokale (venterummet) skal der være behagelige stole samt et
køleskab med et passende antal øl og diverse vand, som skal være forsynet med
kapsler eller skruelåg.
Jurylokale
Der skal forefindes et lokale, hvor juryen uforstyrret kan mødes.
Eventuelt skal der være en videoafspiller med tilhørende TV.
Læge/samarit/massør
Der skal forefindes de nødvendige lokaler og massagebrikse. TEKNISK MØDE
Teknisk møde bør afholdes i et lokale af en passende størrelse, med det
nødvendige antal siddepladser, hvorfra man uhindret skal kunne se, hvad der
bliver vist, og høre hvad der bliver sagt.
Der bør være sørget for en behagelig temperatur i lokalet. Følgende bør være til rådighed: - Tavle eller flip-over
- overhead projector
- højttalersystem.
Mødet bør ledes af en person med den nødvendige autoritet og den
nødvendige tekniske og organisatoriske viden, og vedkommende skal så vidt
muligt kunne lede mødet på engelsk. Hvis ikke det sidste er tilfældet, skal
der være en kompetent tolk, helst med kendskab til atletik. Så meget information som muligt bør foreligge skriftligt på forhånd, og
være udleveret til de relevante personer ved deres ankomst til byen, eller så
tidligt som muligt inden Teknisk Møde, og kun helt undtagelsesvist ved mødets
begyndelse.
Den skriftlige information bør bl.a. omfatte: - Time
and place for the Technical Meeting, and how to get there.
- The
language the meeting will be conducted in (and if relevant, the
language(s) interpretation will be made in.
- Timetable.
- List
of participants, and information about how changes for this are to be
given.
- Order
of lanes and jumping and throwing order.
- Timetable
for transportation.
- List
of team-guides.
- Information
about when and where to eat, and the sort and quantity of food and drink
available.
- Sketch
of the stadium with special information of relevant places and areas.
- Security
precautions, admission of officials, coaches and athletes in different
areas, identification cards, tickets.
- Information
in the stadium, the language(s) announcements will be made in, and the
distribution of lists of results.
- Doping
control.
- Control
of implements, time and place, procedure.
- Warming-up
area, where, which facilities (hurdles, implements, throwing
facilities).
- Call-room
procedure.
- Opening
ceremony, parade of teams, rallying ground, number of participants etc.
- Jumping
heights.
- Runways
- length, distance from take-off board to landing area in triple jump.
- Practice
trials in the stadium, when, how many.
- Intermediate
times - how and where they will be given.
- Starters
command.
- Victory
ceremony - rallying ground, procedure.
- Records
- procedure in case of national- or international records.
- Media
- information concerning interviews, press facilities etc.
- Jury
of appeal - how it is appointed.
- Closing
ceremony
- Banquet
and other official arrangements.
Agenda of the
Technical Meeting - Welcome
- Presentation
- The
stadium
- Timetable
- List
of participants
- Order
of lanes, jumping and throwing order
- Jumping
heights
- Runways
- Practice
trials
- Intermediate
times
- Starters
command
- Control
of implements
- Advertising
- Doping
control
- Opening
and closing ceremonies
- Victory
ceremony
- Records
- Information
in the stadium
- Transportation
- Security
- Media
- Jury
of appeal
- Banquet
- Various
ANBEFALINGER TIL ARRANGØRER
Transport
Der skal sørges for forskellige afgangsmuligheder, afpasset efter de
tidspunkter deltagerne skal konkurrere.
Teamguider
Hver nation bør forsynes med en sprogkyndig guide, om muligt en der taler den
pågældende nations sprog. Så vidt muligt bør guiden indlogeres på samme hotel
som holdet.
Forplejning
Maden bør være varieret og i tilstrækkelig mængde, ligesom der bør tages
hensyn til de "tunge deltageres" behov. Der bør være tilstrækkelig
kapacitet til at alle kan få serveret mad på én gang.
Indkvartering
Oftest skal der naturligvis tages hensyn til prisen, men der bør også tages
hensyn til om hotellet er placeret i et roligt kvarter uden trafikstøj etc.,
og om kapaciteten er tilstrækkelig, ikke kun hvad angår værelser, men også
spisefaciliteter, opholdsrum og fritidsfaciliteter.
|